fbpx

Manowar, Valby Hallen 01-04-2019 Fremhævet

Manowar, Valby Hallen 01-04-2019

Du godeste, hvor var jeg dog nervøs.

Uddybning: Jeg har for længst set Manowar i Tyskland flere gange end i Danmark. Sådan kan tingene arte sig, når man virkelig elsker heavy metal, forstår I nok. Og for præcist to døgn siden befandt jeg mig i Dortmunds Westfalenhalle og overværede mine — og alle andre raske drenges — store helte, Manowar, fejle indenfor deres egne standarder.

Tidligere Yngwie Malmsteen- og HammerFall-trommeslager Anders Johansson er netop tiltrådt i bandet på et afbud. Vi snakker “netop” som i “for et stadig ganske overskueligt antal timer siden”. Og han kunne ikke følge med i numrenes tempoer, om så det gjaldt livet. Det var dybt frustrerende og bekymrende.

Sjældent har jeg måttet neddrosle mine forventninger i så høj grad. Ikke mindst ihukommende Manowars fandme ærefrygtindgydende, klokkeklare 6/6’er-triumf i Kiels Sparkassen Arena 3. december 2017.

Men det er sgu ikke på grund af mine lave forventninger, at metallens konger alligevel formår at plyndre og erobre København i aften. Lyden i den ofte så udskældte Valbyhal er klokkeklar. Der er intet nævneværdigt at udsætte på hverken sammenspil eller tempo. Og den altid grinende og sympatiske Eric Adams både synger og skriger med et teknisk overskud og en ungdommelig råstyrke, der må kunne få alverdens andre 66-årige mænd til at researche lidt i, hvad han dog render og foretager sig, når han ikke aktivt lever op til sin velfortjente status som konge af selve metalgenren.

Men de gunstige elementer tæller tillige et publikum, der fandme ER mere dedikeret end de fleste, selv indenfor en genre hvor netop dedikation, fanatisme og lidenskab er så vægtige nøgleord. Selvom der da givetvis findes mere sindssyge tilhængere af både Metallica og Iron Maiden, er det fandme ikke til deres koncerter, du ser så godt som samtlige publikummer stå og skråle med på hver eneste verselinie og tage så varmt og taknemmeligt imod slagernes indlysende call-and-response-elementer. Såsom f.eks…:

Now people keep asking if we’re gonna change
I look ‘em in the eye, tell ‘em
(alle): NO WAY!!!

Du kan kalde det plat; du kan kalde det dumt; du kan kalde det letkøbt og lavpandet. Du kan i det hele taget sidde og stille dig tilfreds med at reducere dig selv til en af de desværre så overraskende mange klagetanter, der især gør opmærksom på deres himmelråbende selektive metalsmag og nedtursattitude online, når der offentliggøres nye navne til Copenhell. — Og som tilsyneladende mener, at selve ordet “bøsse” skulle indeholde et eller andet validt argument for noget som helst.

Jeg skulle hilse fra en frejdigt festende, fællesskrålende og fadølstyllende Valbyhal og sige, at det i så fald ikke er os, men dig, der repræsenterer vores genre decideret elendigt udadtil. Vi elsker Manowar, fordi vi elsker heavy metal. Og vi elsker denne aften, fordi heavy metal netop er, hvad Manowar stadig er leveringsdygtige garanter i verdensklasse for, hvad man så end måtte mene om deres udgivelseskvalitet de sidste 20-25 års tid samt deres mediefremtræden helt generelt.

Hallo. De spiller “Blood of My Enemies”, mand. Og “Fighting the World”. HURRA, sgudda! Og de spiller “Thor (The Powerhead)”, og “Brothers of Metal Pt. 1” Og så tror jeg simpelthen aldrig, jeg nogensinde bliver træt af at høre “Call to Arms”, hverken live eller studieversionen. Dejligt er det også at høre “The Triumph of Steel”-skiven (’92) repræsenteret ved “The Power of Thy Sword”.

Du godeste, hvor er jeg dog lettet!

Det kan selvfølgelig undre, at tourens sætliste, der er udformet efter fans’enes ønsker, således indeholder numre som “Hand of Doom” og “House of Death”. Det er langt fra Manowars bedste sange, men på den anden side rocker de sgu ubeklageligt. Og selvom “Swords in the Wind” kun bidrager til en overvægt af “Warriors of the World”-materiale (’02) i sættet, er den fandme smuk i aften. Og så skider jeg altså på, at “Gods of War” (’07) er en tvivlsom skive; “Sons of Odin” er fandme et fedt nummer.

Selvfølgelig skal vi også lige trækkes igennem en alt for langt piccolobassolo med mindre feeling end Lars Ulrichs trommespil og mindre retning end Art Garfunkels solokarriere. Og selvfølgelig holder samme bassist og band-mastermind, Joey DeMaio, en brandtale, hvori han — på i øvrigt overraskende ydmyg og taknemmelig vis — takker og roser publikum for ikke at stå og fedte rundt med mobiltelefoner, og følgende prædiker de antiautoritære værdier der er alle os headbangere så velkendte. — Inden han i øvrigt lige så forudsigeligt “bunder” 1/2 liter Hof ved stort set at hælde den ud over sig selv.

Det er faste indslag, som man måske kan ryste mere eller mindre overbærende på hovedet af, ligesom man i øvrigt kan gøre det af så mange andre elementer ved bandet. Men det ville bare ikke være det samme uden. Manowar er med sin høje kitschværdi noget så sjældent som et multimillionsælgende kultband indenfor jordens mest statiske og konservative musikstil. Hvis ikke du fatter Manowar, fatter du nok i virkeligheden ikke rigtig, hvad det er, der i det hele taget gør heavy metal så fedt, som det er.

Mit største kritikpunkt er, at bandet har valgt at erstatte det faste postludium “The Crown and the Ring” med “Army of the Dead, Part II”. Dét er fandme skidt. Men altså, med alt det ovenstående i betragtning: Hvis du kan stå igennem numre som ovenfor nævnt og dertil de fantastiske slutsange “Kings of Metal”, “Warriors of the World United”, “Hail and Kill” og “Black Wind, Fire and Steel” uden at juble bare en lille smule... så er du edderrådme ringe til at høre heavy.

Yderligere information

Skriv en kommentar

Vær sikker på, at du indtaster al krævet information, markeret med en stjerne (*). HTML kode tillades ikke.